जोन डब्लु वार्डनर - आजभोलि शिक्षा अप्रभावकारी छ । हामीले केटाकेटीलाई आफैँ फूल रोप्न सिकाउनुभन्दा तयारी फूल काटेर दिइरहेका छौँ । रोगर लिविन - मान्छे यदि गरिब घर मा जन्मिन्छ भने त्यो मान्छे को दोष होइन, यदि मान्छे गरिब भएर मर्छ भने त्यो चाही मान्छे को दोष हो!!!

Saturday, December 25, 2010

जीवन कल्पना, आशा ईच्छाहरुभित्र

-सुमल कुमार गुरुङ,


जीवन मापने आधार समय हो । यो छोटो पनि हुन सक्छ लामो पनि हुन सक्छ । भौतिक रुपमा जीवन कति बाँचिन्छ भन्ने ग्यारेन्टी कसैले दिन सक्दैन । जन्मेदेखि मृत्यु सम्मको समय यात्रा नै जीवन हो । जीवनभरिको अनवरत् यात्रामा हामीले सफलता असफलताहरुको ओह्राली उकाली नाघ्दै अघि बढ्छौं । विलियम शेक्सपियरले आफ्नो कविताहरुमा जीवनको अर्थ, सुन्दरता र वास्तविकताबारे वर्णन गरेका छन् । १६ औ शताब्दिताकाको अंग्रेजी भाषाको शैसवकालमा रचिएका रचनाहरुमा उनले रचेका धेरै जसो रचनाहरु ऐतिहासिक तथ्य र जीवनको यथार्थतालाई समेटेर लेखिएका छन् । यसर्थ शेक्सपियरको कृतिहरुमा मानवीय संवेदनालाई समेटिएको हुनाले कल्पना, आशा, ईच्छाहरुभित्र प्रतिबिम्बित पात्रहरुले भरिएका कविता र नाटकहरु वर्तमान विश्व साहित्यको धरोहरस्वरुप अमर रहेको पाउँछौं । प्राय जस्तो शेक्सपियरका रचनाहरु विश्वका प्रमुख भाषाहरुमा उल्था भइसकेका छन् । मान्छेको जुनीमा विभिन्न चरणमा उमेरअनुसार बौद्धिक परिपक्वता, चाहनाहरु आउने र अन्त्यमा जीवनको इहलिला समाप्त हुने यथार्थलाई बडो सजिव ढंगबाट प्रस्तुत गरेका छन् । साधारणतया मान्छेको जीवनको आधा वैंश ढल्केपछि स्वभाव र विचारहरुमा गम्भीरता आउन थाल्छन् । तर, कतिपय अवस्थामा मान्छेको उमेर कलिलै भए तापनि जीवनबारे पनि गम्भीर हुन थाल्छन् । विभिन्न जीवनमा भोगेका कठिनाइहरु, वेदनाहरु, खुशीहरु र जीवनका तीतामीठा अनुभूतिहरु सबै मान्छे भित्रको कल्पना, आशा ईच्छाहरुबाट जन्मेका हुन् भन्ने मलाई लाग्छ । भौगोलिक अथवा प्राकृतिक वातावरण, पारिवारिक पृष्ठभूमि, शैक्षिक वातावरण र समाजिक माहौलले हाम्रो जीवनलाई प्रभावित पारेको हुन्छ । आ-आफ्नो कालमा महान् विद्वान दार्शनिकहरु, धर्म प्रचारकहरु, समाज र देशबारे चिन्तन राख्नेहरुले कल्पना, आशा इच्छाहरुबाट उब्जेका खोजहरुलाई आफ्नो बौद्धिक क्षमताको परिधिभित्र समेटेर संसारलाई बाटो देखाउने काम गरेका छन् । हजारौं वर्ष पहिलेका सभ्यतालाई खोजी गर्दै, निर्क्यौल र अभिलेख राख्दै २१औं शताब्दिसम्म आइपुग्दा वैज्ञानिकहरुमा खोजका चाहानाहरु बढ्दै रहस्यहरुको गहिराइतर्फ कल्पना र आशामा केन्द्रित हुँदै नौलो आयाम थप्ने हिसाबले निरन्तर अघि बढिरहेका छन् । वैज्ञानिक जगतमा आबद्ध पृथ्वीबासीहरुमा सौर्यमण्डल चाहार्ने महत्वकांक्षी इच्छाहरु प्रवल हुँदै गएको पनि हामीले देखेकाछौं ।
चेतनशील मान्छे, सबैलाई जीवनको यथार्थ थाहा हुन्छ । हामी एक्लै आउँछौं र एक्लै जान्छौं । मानव स्वाभावैले सबैभन्दा चेतनशील प्राणी रहेको पुष्ट्याउँछ किनभने हामीले जीवनको ओह्राली उकालीहरु बेला बखतपछि फर्केर पनि हेर्ने गर्छौं । बितेका बाल्यकाल र यौवनकालको संस्मरणहरु मानसपटलमा आउदा फिल्मी फ्लैसबैकझैं रुपहली पर्दामा हामीले तरंगित आफ्नो अतीतलाई देख्छौं । म अहिले पचास नाघिसकेँ । मलाई कति रमाइलो अनुभूति हुन्छ ती बितेका दिनहरु सम्झँदा । म यदि फेरि त्यही २२ वर्षको लक्का जवान भइदिएको भए मेरो स्फुर्ति र जाँगर, आँखाको वैंशालु हेराइ र संसारलाई चौतर्फी बसन्तमयी देख्थेँ । तर, यथार्थको धरातललाई टेकेर मैले आफ्नो रुप र वैंशलाई शेक्सपियरले व्यक्त गरेझै आफ्नै २२ वर्षे छोरामा पाएको छु । मलाई थाहा छ ऊ विस्तारै जिम्मेवारीको पहाडलाई काँधमा बोकेर कल्पना, आशा, ईच्छाहरुको परिधिभित्र रहेर मैले जस्तै जीवन ज्ञापन गर्ने छ । फरक केवल समय र परिस्थितिको रहने छ । ऊ पनि जीवनको होडबाजीमा विवाह, सन्तान र बुवाआमाको बुढ्यौलीको वैशाखी बन्नुपर्ने बाध्यताको दायराभित्र आउनुपर्ने छ भन्ने मेरो आशा, इच्छा हो । मलाई लाग्छ जीवनको सुन्दरतालाई व्याख्य गर्ने होभने पछि फर्केर हेर्नुपर्दो रहेछ । वर्तमान अथवा भइरहेको अवस्थाको क्रियालापको फिडबैक भइसकेपछि मात्र थाहा हुन्छ । जस्तो सुकै परिस्थितिलाई हामीले मौलिक सत्यता सम्झेर सन्तुष्टी मान्नु नै जीवन आधार हो जस्तो मलाई लाग्छ । विख्यात गायिका आनी छोइंङ्गले गाएर व्यक्त गरेकी …..फूलको आँखामा फूलै संसार, काँडाको आँखामा काँडै संसार…. अभिव्यक्तिले जीवन दर्शनलाई हेर्ने दृष्टिकोण छर्लंग पारेको छ । आफ्नो दृष्टिकोण सकारात्मक राख्यौं भने जस्तो सुकै दुःख परे पनि हामी जीवन जिउने प्रेरणामा उत्प्रेरित भएर अघि बढ्न सक्छौं ।
हेर्ने र कल्पना गर्ने संदर्भमा जहिले पनि आशावादी पनि हुनुपर्छ । मलाई ८ कक्षा पढ्दा विलियम वाड्र्सवार्थको एउटा कविताले निकै प्रभावित पारेको थियो । उनी प्रकृति प्रेमी थिए भन्ने कुरा उनकै कविताहरुबाट हामीलाई थाहा हुन्छ । उनको एउटा कविताको शीर्षक छ ….यारो अनभिजिटेड” [Yarrow unvisited] अर्थात् यारो भ्रमणमा गईनन् । यारो एउटा सानो नदी हो जुन स्कटल्याण्डको सिमानामा प्रवाहित भएर एट्रिक नदीमा विलय हुन्छ । त्यसबेला यारोको किनारा र यसको कुमारी सुन्दरताबारे कविज्यु र उहाँको बहिनी डोरोथीले सुनेका थिए । एक पटक यारो नदी र यसको आसपासको सौन्दर्य निहार्ने लालसा कविज्युको मनमा पलायो र बहिनीलाई पनि भन्यो । बहिनी खुशीले फुरुंग भइन् । कल्पनामा देखेको यारोको सौन्दर्य अति सुन्दर होला भनेर कल्पनामा रमाउँदै एक दिन अवश्य जानुपर्ला भन्ने ईच्छा मनमा साँचेर राखेकी डोरोथीको आशा एकदिन अवश्य दाइले भ्रमणमा लानु हुन्छ होला भन्ने थियो । अनि त्यो दिन पनि आयो, विलियमले डोरोथीलाई संगै लिएर यारो नदी हेर्न प्रस्थान गरे । विलियमले बहिनी डोरोथीलाई यारोको वरिपरिको सबै ठाउँको भ्रमण गरायो तर यारोको भ्रमण चांहि गराएनन् । डोरोथीको आशा अब हामी केही बेरमा यारो पुग्छौं भन्ने थियो, तर, डोरोथीलाई अब हामी घर फर्कनु पर्छ भनेर विलियमले एक्कासी भन्दा डोराथी छक्क परेर दाइलाई प्रश्न गरिन् – “यारो हेर्न कहिले जाने दाइ ?, हामी यारो नजिकै छौं र हामी यारो हेर्न भनी आएका होइनौं र ?” डोरोथीलाई मुसुक्क हाँसेर जवाफ दिएका थिए – “बहिनी जुन यारो नदीको सुन्दरताको बारेमा कल्पना गरेर हृदयमा राखेकोछु त्यो अति नै सुन्दर छ भन्ने हाम्रो कल्पनाको यारो छ, कल्पनामा देख्ने सबै वस्तु अन्यन्त सुन्दर हुन्छ, यदि आज म गएर यारोलाई हेरेँ भने मेरो सुन्दर कल्पनाको यारोको नास हुन्छ । मेरो कल्पनाको सुन्दर यारो नदीलाई नष्ट हुन दिन्नँ बरु अर्को पटक हेर्न आउँला, आजलाई भई गो, घर जाऊँ” भनेर फर्केर आएका थिए । दाइको कुरा सुनेर बहिनी दंग भईन् । त्यसपटक यारो भ्रमण गरिएन ती दुबैले तर पछि दुई पटकसम्म यारो गएको तथ्यचाहि पछिका कविताहरुको वर्णनमा पाइन्छ । यारोसम्बन्धी कविताहरुको रचना कविज्युले १८औं शताब्दिमा लेख्नु भएको हो जसलाई हामी अंग्रेजी साहित्य जगतमा गौरवशाली समयको रुपमा पाउँछौ । जीवनको उत्कृष्ट कृतिहरु कल्पनाको अधारबिना साहित्य र्सजकहरुले रचना सक्दैनन् । विलियम वाड्र्सवार्थ अंग्रेजी साहित्य अकाशको एकदमै गहकिला नक्षत्र हुन् । त्यस्तै नेपाली साहित्यका अद्वित्तीय र्सजक महाकवि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटाज्युको उद्गार -कल्पनाशील व्यक्ति नै धनवान् हुन् भन्ने अभिव्यक्तिलाई म सही ठान्दछु । कवि विलियमज्युको भावनाअनुरुप कल्पना सुन्दर हुन्छ जब यथार्थमा परिवर्तन हुन्छ त्यो सुन्दरता रहेको चाहाना विलिन भएर जान्छ । हाम्रो मनमा अर्कै कल्पनाको सुन्दर परिदृष्य फेरि तैरिन थाल्दछ र हामी कल्पना गरेर त्यसलाई प्राप्त गर्ने आशामा नयाँ चाहाना जन्माउँछौ । यही कल्पना गरेको सुन्दर वस्तुको प्राप्ति गर्नका लागि हाम्रो ईच्छाहरु सलबलाउन थाल्छन् । ईच्छाहरुले खेद्दै जाँदा चाहेको कुरा प्राप्त गर्नको लागि हामी संसार चाहाछौ । संसार चाहारी सके पनि हाम्रो चाहानाहरु सकिएको हुँदैन । ईच्छाहरु जीवनको अन्तिम घडिसम्म पनि पल्लवित भएर जीवित रहन्छ । त्यसैकारण जबसम्म सास तबसम्म आश भन्ने हाम्रो उखान छ ।
कल्पनाको कुरा गर्दा देश सुब्बाको भयवादलाई पनि सम्झन्छु । भय, त्रास, आतंकित र तर्सनु भन्ने अनुभूतिको प्रसँगमा कल्पनाले डोर्‍याएको मनमस्तिष्कमा सिर्जित भयमय छवि, आकृति अथवा अनुभूतिलाई बुझाउँछ, तर, यो भय र त्रासलाई ईच्छाले रोजेको हुँदैन । यो त आकस्मिक दैविक प्रकोप, कुनै नचिताएको, अकस्मात परिआउने विपद, मान्छे जब कमजोर र निरीह बन्दछ, आफूलाई असहाय ठान्दछ तब कुनै ठूलो शक्तिबाट शोषित हुने पीडा, आफ्नो अस्तित्वको खतरा, मरिन्छ कि भन्ने डर, भूतप्रेत र अदृष्य शक्तिको डर इत्यादि पनि मान्छेको जीवन र कल्पनाको पाटो हो । मान्छे वंशानुगत तथा मानसिक हिसाबले सृष्टिदेखि नै कुनै अदृष्य भयले लघारी रहेको कुरालाई हामी नकार्न सक्दैनौं । यिनै अदृष्य भयबाट मुक्त हुनको कल्पना गर्दै, अभिलाषा बोक्दै बिभिन्न परिस्थितिमा उब्जिएका ईच्छाहरुले डोर्‍यादै लैजाने नै जीवन हो ।
जीवनका नकारात्मक कल्पनाहरु मान्छेले नसोचे पनि भईपरि आउने घटनाहरु हुन् । यसरी यस्ता कुराहरु घट्दा विस्मय, आश्चर्य र आतंकित हुन पुग्छ । हामीले राम्रोको सट्टा भयभित हुने कल्पनाहरुलाई निम्त्याउँछौं । अन्तमा कल्पना एउटा मस्तिष्कको खोज हो जसलाई ईच्छा अथवा अनिच्छाले जन्माएको हुन्छ र जीवनलाई डोर्‍याउदै लैजाने अनिश्चित गन्तव्य हो जसले हामीलाई मृत्यु जस्तो शब्दले बिट मारेको हुन्छ । पाठक महानुभावहरुलाई निवेदन गर्न चाहान्छु म कुनै दार्शनिक होइन तर जीवनले दिएको अनुभूति हजुरहरुसँग बाँडेको मात्र हुँ । प्रत्येक मान्छेको आ-आफ्नो सोचाइ र

No comments:

Post a Comment